Op stap

Hij meent het serieus : op een week tijd heeft Ivan al de boot opgekuist, foto's genomen EN drie afspraken vastgelegd voor mogelijke opvolgers voor Stormy.

We hebben een lang weekend voor de boeg dus kunnen we er beter van profiteren dacht hij zeker ?

Op ons lijstje :

een Wauquiez Centurion 38 in Hindeloopen : http://www.devalk.nl/en/yachtbrokerage/250271/CENTURION-38.html

een X-412 in Almere (ondertussen verkocht)

een Westerly Oceanlord 41 in Numansdorp (ondertussen verkocht)

 

Eerst naar het hoge noorden voor een voor mij compleet onbekend type boot. Natuurlijk kende ik het merk Wauquiez, vooral van de ongelofelijke mooie boten die ze vroeger maakten en de onbegrijpelijke keuze voor de schreeuwlelijke bavariabadkuipen met 'Deck Saloon' zoals dat vandaag zo fancy heet maar waar je geen meter functionaliteit op zee voor koopt... Dus ik had 'high hopes' voor deze tocht!

Inderdaad supermooie boot, prachtig afgewerkt (heel wat anders dan de engelse slag waarmee Stormy afgewerkt is, het moet gezegd) maar in mijn ogen niet DE boot, ik zou Stormy hier zeker niet voor willen inruilen!!!

Ivan dacht natuurlijk weer verder dan dat : hij kende heel wat technische snufjes, afwerkingsgraden, opties, ... die deze boot een uiterst zeewaardige indruk gaven.

 

Dan naar Almere voor de X.

Ik was volledig weg van dit schip, prachtige romp, sexy kiel en binnenin en zee van ruimte, schitterend afgewerkt maar ... absoluut niet geschikt om lange reizen mee te doen!!! Wanneer ik de trap afkom, mijn armen spreid en 360° ronddraai raak ik niks! NIKS! Geen houvast, nergens! Een mooie langskeuken, mooi maar praktisch op zee niet echt en een belachelijk klein salon (door de langskeuken) waaronder niet eens bergruimte zat!

Heel handig is dat deze boot ook niet voorzien was op ankerbeslag maar mits een kleine (!!!) oplage kon dit wel voorzien worden.

Kortom : prachtig salonschip om mensen het water in de mond te doen krijgen, zonder twijfel als wedstrijdschip niet te onderschatten maar als 'huis' op het grote water ferm gebuisd!

 

Dan naar de derde in de rij (door Rob en Anke alvast smalend Stormy Cargo gedoopt).

We zijn zo tevreden over ons Westerly en het idee van een middenkuip op lange tochten zag ik ook wel zitten (veiligheid) dus waarom niet ? Op foto zag hij er alvast veelbelovend uit!

Daar aangekomen werden we door de broker al verwittigd : er was wat werk aan!

Die boot was onderkomen dat het geen naam had.

Als we dit zouden kopen zouden we zelf de eerstvolgende jaren niet zeilen, dat is zeker!

Het principe middenkuiper werd dan ook onmiddellijk afgevoerd : je hebt hier helemaal geen zeegevoel, het water is zo ver weg en laat dat nu net een reden zijn om op zee te zitten.

Dus ook hier weer : afgevoerd!

 

Conclusie : de enige boot waar iets in zat was de Wauquiez maar dan moest ie een maatje groter zijn. Ivan wist weer wat doen ...