De keuring

Om 9.00 staat Jean-Pierre uit St-Tropez al aan de boot. Gezien mijn vorige ervaring met bootinspecteurs bleef ik toch wat sceptisch.

Maar dit was een plezier, niet alleen omdat hij vol lof was over de boot maar vooral omdat hij echt wist waarover hij sprak! Hji kende het verschil tussen een containerschip en een zeilboot (al een hele vooruitgang t.o.v. de keurder van Stormy), kende de werf, het model en vooral : hij was gek op de boot! Hij riep ons om de 5 minuten verwonderd en aangenaam verrast over wat hij vond, deed tests die bepaalde gehaltes uit de motor en batterijen moest halen, checkte leidingen, aflsuitingen en klom zelfs helemaal tot in het puntje van de mast! Deze was echt The Real Thing en met een duidelijke liefde voor boten, super!

 

Burgess, de eigenaar, was er ook bij. Langs de ene kant moet die inspecteur hem een supergevoel over zijn boot gegeven hebben, langs de andere kant veel spijt dat het nu echt gedaan is en iemand anders nu - hopelijk even goed - voor zijn Rainbow zou zorgen. Hij liet ons alle mogelijke aansluitingen zien, kon elke handleiding, elke factuur tonen. Kortom, alles getuigde van veel liefde voor de boot en een grote zorg voor Rainbow. We kunnen alleen maar dankbaar zijn en zijn grote liefde verderzetten! En met veel plezier!

 

De geplande testvaart moest spijtig genoeg geannuleerd worden, teveel wind om haar in het water te laten en zeker teveel om de doorgestoken mast er nadien af te halen. Ik vond het op zich geen slecht idee, die grote mast er zelf afhalen en inpakken en nu konden we de kostprijs van de tewaterlating en ontmasting gebruiken om een professionele firma de boot volledig transportklaar te laten maken.