· 

Fog patches or Fog plaids ?

Het moet er ooit van komen en na 10 heerlijke dagen op de Scillies moeten we echt wel eens gaan vertrekken richting Engeland. Deze keer niet omwille van het slechte weer maar omwille van de beperkte vakantietijd...

 

De voorspellingen spreken over een variable 2 to 3, S 4 at times. Vision good to moderate, but very poor in fog pathes...

Perfect weer om te vertrekken, zelfs om de allereerste keer de genaker boven te halen. Ik moet toegeven dat ik niet stond te springen om dat megazeil met ons tweetjes te trekken maar ik kan het ook niet eeuwig uitstellen dus waarom niet?

Met de nodige aandacht vliegt de regenbooggenaker de lucht in, waarna de originele naam van Vaguebond, Rainbow, de boot alle eer doet! 

Wij hebben een hippieboot! Love and peace!

 

Net wanneer ik mij een beetje op mijn gemak begin te voelen verandert de genaker ineens in een peacevlag ... Tack los!
Maar met zo'n nuchtere crew aan boord wordt dat flamboyante zeil rap terug in zijn sok gestoken en naar beneden gehaald, genoeg adrenaline voor vandaag!

De nacht is heerlijk rustig, we doen zelfs shiften van 4 ã 5 uur en ze vliegen voorbij. Tot Ivan mij 's morgens wakker maakt 'of ik efkes kan assisteren, er is wat mist'.
Als je 'wat mist' catalogeert als geen 20 m rond je boot zien, ja, dan is er wat mist en dus gaat ons mistvaren in : Ivan aan het roer, midden in de wolken en ik binnen aan de radar. Dan maar hopen dat ik alles goed interpreteer, sommige schepen lijken hard op wolken en vice versa.
Gelukkig klaart het iets op wanneer we de Dart opvaren en leggen we ons vast in Noss Marina (ons geliefd Kingswear was volzet).
Wanneer we een beetje bekomen zijn en de zon er eindelijk doorkomt worden we bij het aperitieven vriendelijk verzocht rustig te blijven zitten genieten terwijl de havenmeesters (ze hebben er daar 7 in dienst!) onze boot efkes zullen verleggen. De plek die ze ons gegeven hebben blijkt onverwacht toch niet zo vrij als ze dachten en de eigenaars komen terug. Die mannen zijn het duidelijk gewoon om raftende jachten te verslepen, zo snel die zijn!

We krijgen nog een supermooie avondwandeling cadeau, helemaal naar Kingswear en het clubhuis waar we vorige week nog aten met de Phocatisten om dan bij zonsondergang terug te wandelen, langs het water en de stoomtrein naar een in mijn ogen nog iets meer favoriete haven in het meest gezellige stadje in Devon.