Walrussen en potvissen gespot in het Vreselijke Meer

Nog maar pas terug in't land en alweer een superheerlijk zeilweekend voor de deur, het kan maar meezitten.

Er wordt én een pittig windje voorspeld (maar geen regen) én we hebben vier dagen én een drink in één van de gezelligste clubhuizen van Zeeland én een bbq met de hele VNZ in Oostwateringe én een hoop gezellige boten : ideaal!

We vertrekken donderdag op een onmenselijk vroeg uur (5.00!!!) richting Vlissingen waar we als eersten arriveren met zo goed als vlak na ons Stormy Monday : ik moet het wel toegeven, ik ben fier op Sylvie en Bart en natuurlijk ook op 'onze' Stormy!

De Blauwe Golf waar zoveel om te doen is blijkt heel efficiënt te zijn, vanaf nu hebben we alvast één ding minder om over te frumpen : je staat nu op 1 uur van Vlissingen in Veere ipv de vroegere 2 à drie uur op motor en vooral op 'wacht' aan elke brug!

In Middelburg is het een drukte van jewelste, niet in het minst omdat er zo'n dikke 40 VNZ-boten her en der verspreid liggen in de haven. Eén boot ligt net iets minder conventioneel dan alle andere (nvdr: niet IN een box maar IN het onkruid, naast de boxen) ...

Op de markt vinden we verse garnalen en heerlijke roodbaars, hier kunnen we wel wat mee vanavond!

Op de terugweg stoppen we voor een aperitief in het groen bij Tess en Da Ruddy die zich blijkt de ontpoppen tot een volleerd SUPper. Wanneer een troep SUPpers Tess passeert is er eentje maar wat snel om een (echte Belgische) pint voor zijn SUP te ruilen wat Da Ruddy de kans geeft deze nieuwe watersport te gaan beoefenen.

(Voor de nieuwelingen : SUP = Stand Up Paddling : een grote brede surfplank waar je rechtstaand op roeit)

We sluiten de heerljik mooie dag af in het clubhuis van Middelburg met een captain's drink die zeker gesmaakt werd!

Vrijdag vertrekken we met drie boten naar het Vreselijke Meer voor de enige activiteit waarvoor ik het Vreselijke Meer op wil : Ankeren en Potviszwemmen!

Nadat wij de Phocatisten opgepikt hebben en Stormy en Tess een toertje Vreselijk Meer gezeild hebben, leggen we onze alledrie voor anker en dan kan de pret beginnen : een stel overjaarse potvissen en walrussen die zich als dolfijnen en zeesterren in het water wanen! Geen kind amuseerde zich vandaag beter dan wij, geloof me!

De bbq was voorzien van professioneel volk, waarvoor dank, de activiteit achteraf echter bleef duidelijk gespaard van zelfkennis en schaamte : karaoke! Een gruwel voor het oor, een berg aan plaatsvervangende schaamte maar kom, de mensen amuseerden zich (althans de 10 die de hele avond het podium bezet hielden).

Zaterdagmorgen vertrokken we in alle vroegte (het enige moment dat het Vreselijke Meer aangenaam is om op te zeilen is als er nog niemand wakker is en je het hele meer voor je alleen hebt!) richting Hansweert. Ons peloton bestond weer uit dezelfde drie boten. Eens op de Schelde mochten we direct twee reven steken en de Schelde opkruisen, zaaaaaaalig! Vaguebond (en wij ook) amuseerde(n) zich kostelijk, wind is nu eenmaal haar ding! Ik heb het roer niet losgelaten! Een paar uur later kwam Breskens al in zicht en iedereen had spijt dat de toch er al op zat, wat een weer, wat een uitgelezen zeildag was dat!

In Breskens kwamen we een koppel andere VNZ'ers tegen, de fierheid/opluchting droop van hun gezicht : "Jullie zijn toch ook niet doorgevaren naar Blankenberge, 't was niet te doen hee!!!" Waarop wij : "Hm, 't was super, wij zijn via Hansweert gezeild!!!" (en zei op motor door het kanaal)

Waarop het koppel in kwestie niet snel genoeg de benen kon nemen...

:-)

Ook de laatste dag van ons lang weekend zag er veelbelovend uit : Buyl Frits, onze windguru, voorspelde na de middag nog slechts 17 knoopjes in de buien dus perfect op op te kruisen naar huis ... dachten we.

Tot we de Schelde opdraaiden en we tot in Blankenberge een wel heel dikke 25 à 30 knoopjes op ons dak kregen. Heerlijk!!!!

Een paar uur later mochten we dit zalige weekend afsluiten met de onovertroffen Thaise Curry van Rob, beter kan toch niet ?!