· 

Sinterklaas stormt over het land (en ook een beetje over zee)

Er werd al weken over gepalaverd, gespeculeerd en gesproken. Rampscenario's in alle maten en gewichten werden de ether in gestuurd en weerberichten werden nog freakier dan anders gevolgd en geïnterpreteerd.

 

Het resultaat was dat we donderdagavond gepakt en gezakt naar Blankenberge reden om Sinterklaaswacht te gaan houden in de oude haven.

Reddingsdienst, brandweer en politie waren 'en masse' aanwezig, zandzakjes moesten de lagere delen van de stad beschermen. Mijn enige grote schrik was dat de palen te klein zouden zijn en de pontons zouden loskomen, dat had een afschuwelijke ramp betekend...

 

Maar het kwam zo ver niet, wij hielden nog 40 cm over (in de Nieuwe Haven 1m20 en in Nieuwpoort nauwelijks 10 cm), het water reikte tot net aan de boordsteen van de havenmuur en liep maar een beetje over tot aan de zandzakjes. Het Oosterstaketsel verdween helemaal onder water en sloeg een deel balken gewoon weg, het onderste looppad van de haven overspoelde maar daar stopte de ellende. Gelukkig!

 

Om 4.00 opende Karel De Sloepe om de Sinterklaaswacht te trakteren op krokjes en Eric trakteerde de ploeg op een natje, zo wil ik nog wel stormwachten ...

Amper een dik uur later liep de wekker weer af en mochten wij weer richting werk vertrekken ... ik overleefde die dag nauwelijks en 's avonds kreeg ik mijn finale crash, nee, ik ben geen 16 meer ...

Nog 10 cm en de haven breidt uit, nog 40 en we hebben een serieus probleem :-(

De mensen op de kade staan lager dan wij op de pontons :-)


Naar beneden wandelen om de ponton af te geraken, met uw voeten in het water, het is eens iets anders ...


Staketsel weg!


Pontons liggen hoger dan de parking :-)


Havenuitbreiding


Victorine in zout water :-)
Victorine in zout water :-)

Maar 't ergste is : heel de nacht buiten rondlopen en GENE SINTERKLAAS HEE !!!!