· 

Brand op steiger 17

Na een zonnig dagje schrobben zodat ik alle vel van mijn vingers kwijt ben en naar ik vermoed ook nog een deel van mijn vingerkootjes zelf doe ik mezelf een plezier door een hapje te gaan eten bij Georges en Machteld.

De groooote verbouwingen aan het VVW lopen gelukkig heel wat vertraging op zodat we nog een paar weken extra kunnen genieten van de gastvrijheid en gezelligheid van steiger 16 van het VVW...

 

Wanneer ik terugkom aan boord zie ik een verdachte rookpluim opstijgen vanachter op onze ponton ... Nog geen minuut later rukt de brandweer met man en macht uit.

... voor het havenmeesterbootje dat professioneel door Wim de havenmeester in 'brand' gestoken was.

 

In geen tijd staat de haven in rep en roer : de brandweer met zo ongeveer alles wat ze in de aanbieding hebben, de reddingsdienst in vollee uitrusting en zelfs de vlet van de baggeraar komt kijken waar al die heisa om draait en natuurlijk, wij, de professionele commentatoren (Eric H, Chris DL en Bob M als persattaché) vanop de zijlijn en toch midden in de actie!

 

Wat hebben we vandaag geleerd ?

 

1 - Zo'n oefening is echt wel bangelijk spannend!

 

2 - Ondanks het feit dat de brandweer slechts 500m verwijderd was van de brand kostte het hen ongeveer 25 minuten om met water aan de brandende boot te geraken, voor het schuim duurde het zelfs langer. Er moest zomaar bijna 300m slang gelegd worden (stukjes van 20m) vanop de tankwagen op de parking tot de brand.


3 - De VBZR kon de brand al blussen na amper 8 minuten, zij hebben een pomp aan boord die rechtstreeks zeewater op het vuur pompt.

 


4 - Het slachtoffer moest meer dan 30 minuten op enige hulp wachten (bewusteloos en met brandwonden) omdat iedereen hem gewoon voorbijliep in hun haast zo snel mogelijk de brand te blussen... Niemand zag hem liggen tot chef Wim hen erop attent maakte. Daarna werd hij door de VBZR van de nodige zorgen voorzien.


5 - Er zit nogal wat hardnekkige kleurrommel in zo'n rookpot. Was het echt de bedoeling van Wim om ons havenmeesterbootje oranje te schilderen ? Of is dat collateral damage ?

Een dag later ziet het bootje er zo uit :

Een beetje wrijven leert ons al snel dat een borstel en water niet genoeg zullen zijn om dit weer proper te krijgen, ook Dreft brengt geen soelaas. Enkel de pollierpasta van Eric heeft een gunstig effect op het oranje. Werk aan de winkel!

 

Na de nodige evaluaties en verslagen blijkt dit een enorm nuttige oefening voor alle partijen, zowel qua logistiek als qua veiligheidsmaatregelen voor de clubs. Brandblussers op de steigers zijn echt geen overbodige luxe!

Bij brand in de haven verwittigen we beter het MRCC dan de 100, ze zijn duidelijk veel sneller ter plaatse.

Gelukkig voorr het slachtoffer was het een oefening, de volgende keer zal hij wel sneller geholpen worden!!!!