En we blijven rollebollen

We zijn aan onze derde nacht begonnen wanneer ik dit schrijf en hebben nog zo goed als geen enkele foto getrokken tijdens de xxx mijlen die we al afgelegd hebben. Wat valt er te trekken behalve oneindige watervlakten, af en toe onderbroken door een boorplatform, een vrachtschip of een visser. Ook al is het obdertussen bijna 20 uur geleden dat we die laatste zagen!

Nu de zon is ondergegaan, het is ondertussen bijna middernacht en tijd om de volgende wacht op te roepen, speur ik de horizon af naar lichtjes. Mijn buit : 1 boorplatform achter ons, een gasplatform volgens de kaart, 1 bevoorradingsschip op weg naar het voornoemde platform, 1 onbestemd lichtje achter ons, ondertussen verdwenen en 1 sterker licht vlak voor ons.
Dat hou ik de volgende tijd in het oog : is het boorplatform en nog bijna 20 mijl weg of een vrachtschip of een ver verloren gevaren deense visser?

Het goeie nieuws ? We kunnen eindelijk ruim varen en niet meer vlak voor de wind op continuë gijpkoers, een zaligheid na bijna drie dagen en nachten onafgebroken op een rollend schip gezeten te hebben! Eindelijk kan ook de genua bij waardoor Vaguebond zich op een kant legt en heerlijk door de golven glijdt in plaats van erdoor heen en weer gegooid te worden! En zelfs dat went, ook op een rollend schip kan je blijkbaar slapen....

Op Navionics varen we momenteel in een zwart gat, we hebben de kaarten van Europa waar navionicslogischerwijs Denemarken, Nederland en het VK niet toe behoren en daardoor zitten we nu met een zwart gat, kaarten zonder details (voor de ongeruste ouders die dit lezen, we hebben wel papieren kaarten maar ik ben te lui om ze voor deze 80 mijl grote leegte open te plooien...)

Stilaan begin ik nu ook het lijntje in het oog te houden, nog 'maar' 180 mijl tot Skudenes! In principe moeten we dus overmorgen in de late namiddag aankomen! Ik kijk al uit naar de pizza die we daar vlak naast de boot gaan halen, voor het eerst in vijf dagen niet zelf koken op een rollend schip waarbij vandaag zelfs de hamburgers uit de pan vlogen!

En ziedaar, er komt hier een slaapkop bovendrijven! Ik kruip voor een paar uur mijn beddeke in dat voor de eerste keer deze reis eens niet van links naar rechts schommelt!