Bye Bye Norway!

Vanmorgen, na weer eens een veel te korte nacht, vertrekken we. Uitgewaaid door Ruddy, Dominic, Jan en Marc, die gelukzakken beginnen nog maar aan hun rondreis.

Volgende stop : Blankenberge!

Voor mij voelt dit niet aan als een terugreis maar als de derde mooie etappe van onze reis. De duizenden mooie indrukken van Noorwegen ruilen we nu in voor vier dagen en nachten absoluut niets. En ik hou van allebei!

Wanneer ik dit schrijf is de eerste nacht ingegaan, het is nu half één 's nachts en achter mij is de hemel paars, roos, oranje en blauw, voor mij zwart en boven mij fonkelen de eerste sterren. De zee is zo vlak vandaag dat ik zelfs de horizon niet kan onderscheiden, een zwarte spiegel, ons toplicht weerkaatst zelfs in het water. Bikini is ondertussen ingeruild voor zeilpak en fleece want hoe warm het vandaag ook was, vannacht is het kil en vooral vochtig. De Jan Van Genten zijn ook gaan slapen, het laatste uur hebben ze zonder stoppen toertjes rond de boot gevlogen. Een vrachtschip is ons net op een paar mijl gekruist.
En verder zie ik niks, geen lichtje aan de horizon, niks. Als we nu ook nog de motor zouden kunnen afzetten zou het helemaal perfect zijn maar spijtig genoeg is de wind op, die heeft Ruddy zondag allemaal opgebruikt blijkbaar.

Om 1u40 moet ik Ivan wekken, ten laatste, want dan geeft de BBC een weerbericht... Ondanks het feit dat we al enkele jaren ervaring hebben met BBC weerberichten (die mannen zijn naar dezelfde school geweest als Buyl Frits en zitten er dus meer naast dan op) blijft Ivan hardnekkig luisteren. Buoyweather voorspelde geen wind gedurende 24 uur, zo'n 3 à 4 knopen. BBC voorspelde ook 3 à 4 maar wel beaufort ipv knopen... Die hebben we nog altijd niet gezien.

Het blijft licht achter mij, bij mijn volgende wacht zal de zon al weer opkomen. Binnen enkele dagen zullen de nachten weer donker zijn, ook hier merk je dat de dagen stilaan korter worden, ook al is het maar omdat de zon nu wel ondergaat en de vorige weken nog niet.