De nachten

De nachten zijn het mooist, elke keer weer.
Alles is zachter, stiller.
De zwarte, purperen of grijze hemel legt een dekentje over de al even zwarte, purperen of grijze zee, de golven klotsen zachtjes tegen de romp, de sterren staan klaar en duidelijk aan de hemel.
Zelfs alle geluid lijkt zachter te zijn, alle licht gedempt maar duidelijk te onderscheiden : je kan je ogen sluiten en perfect elk geluid thuisbrengen, de zeilen, de zee, touwen, blokken, Marcel.

We kunnen, na 36 uur op motor, eindelijk weer zeilen, ook al lopen we amper vier knopen, het is genoeg. Vanaf het moment dat de motor uitgaat valt een zalige rust over Vaguebond en zijn schippers. Iedereen wordt zenuwachtig van teveel gemotor!
Trude (van de Noorse Barba) vergeleek zeilen met een soort van, ja, meditatie : je kan er niks aan doen, je hoeft er ook niks aan te doen, je wordt er zo rustig van. Voor mij is dat het nachtzeilen. Op en top ontspannen en genieten!

Wanneer ik om 2.00 mijn hoofd buitensteek word ik begroet door de Grote Beer (wiens staart ik al vanuit mijn bed kon zien), Kleine Beer, Ossenjager, Cassiopeia, Ram, Perseus en nog duizenden andere sterrenbeelden. De Zwaan kan ik nog niet zien, die zit verstopt achter het grootzeil. Af en toe flitst een sateliet voorbij. Op het water is geen schip te bespeuren, enkel een dozijn boorplatforms waar we netjes tussendoor gaan.

Ook al scheen de zon vandaag weer sinds 6 uur vanmorgen onafgebroken, zagen we geen wolkje aan de lucht en was er bijgevolg geen zuchtje wind, toch  is dit mijn favoriete shift, de nachtshift! De zonsondergangshift doe ik ook graag, je geraakt nooit uitgekeken op 50 tinten rood maar mijn favoriet blijft de pikdonkere.

PS : 03.00 : ik zag zojuist de eerste vallende ster :-)
PPS : 03.30 : het begint alweer licht te worden achter mij, de eerste sterren verdwijnen in het roze licht
PPPS : 04.00 : de maan komt op in het oosten, net voor de zon en naast Venus. Spijtig genoeg krijg ik het prachtige beeld niet op foto : licht kabbelend zwartblauw glinsterend water, donkerpaarse horizon, laagje paars, laagje violet, laagje roos, oranje, geel, blauwgroen en blauw, tussen geel en blauw een feloranje maan en Venus