· 

Werk aan de winkel!

Vannacht word ik wakker van wel heel veel wind, een blik op de windmeter leert mij dat het op het kanaal achter de sluizen van Stavoren, in de binnenhaven maar eventjes 33 knopen waait. Dat wordt leuk morgen om de boot te verleggen in een haven die 20 cm te ondiep is met deze wind ...

 

Pieter van Skips Maritiem heeft, omdat het toch een beetje waait, twee hulpjes meegebracht; we brengen de boot naar de buitenhaven, met 30 knopen wind op kop ...

Wanneer één van die mannen met de pikhaak op de kant gaat staan om Vaguebond af te duwen ben ik al blij dat ik aan boord blijf deze week! Hopelijk staat hij niet model voor de werking van de firma, manmanman, zelfs zijn fenderknopen moet ik allemaal opnieuw leggen, alle fenders die hij heeft vastgelegd, lossen!

 

Een kwartier en een superknap manoeuvreerstaaltje van Pieter later ligt Vaguebond onder de kraan in de buitenhaven.

 

Een uur later staat de motor volledig los en valt Jan aan boord. Ik heb Jan een jaar of tien geleden leren kennen toen ik met hem een klein open bootje vanuit Amsterdam naar Friesland bracht en enkele jaren geleden ben ik nog eens bij hem op bezoek gegaan in Makkum, waar hij op zijn eigen werf woont en meestal zo rond de 8 à 10 bootjes heeft staan en liggen om aan te puzzelen. Zijn nieuwste passie zijn kielloze boten en dob-catamarans die hij dan ook over de hele wereld gaat zoeken.

 

Na enkele heerlijke toastjes met aardbei verdwijnt de oude motor met de kraan uit de boot en kan ik de motorruimte eens deftig opkuisen. Ook de klittenband van de kussens vervang ik professioneel. Verder valt er weinig te klussen, al mijn andere jobs zijn buitenjobs en het weer zit niet echt mee.

 

Laat in de middag vertrekt ook Jan weer naar Makkum en maak ik de boot klaar voor een filmavond in mijn zeebed met Piep Konijn, veel kussens, donsdeken en glaasje wijn (ik heb een maand gratis films en series, dat belooft) : vanavond Frozen op het programma en morgen bekijk ik eindelijk Downton Abbey non-stop. Als het weer niet verandert zal ik in elk geval mijn 'verwaarloosde' tv-kennis opschroeven deze week! (er blijken heel wat goeide series gemaakt te zijn de laatste tijd)

 

Ne mens moet zich toch kunnen troosten als hij alleen is hee ...