To (Antwerp) Race or not to (Antwerp) Race ?!

Vrijdagmiddag brengen Jules en ik Fast Jodocus vanuit Wolphaartsdijk naar Terneuzen, met ons, nog een 20-tal andere schepen, de ene al beter uitgerust en voorzien dan de andere, de ene met al meer ervaren crew dan de andere waardoor de ene de andere af en toe uit de nooT mag helpen (vastgetrokken genuarollers uit het voorstag gaan trekken) en waardoor de ene wel en de andere geen lekkere fles wijn verdienen (wij dus wel!).

 

Wanneer we 's avonds de bewuste fles al lang gekraakt hebben, valt de rest van de crew aan boord : Rob, Anke en Ivan. We zetten onze jaarlijks traditie verder in de beste Griek van Terneuzen en sluiten af in Café Bee!

Wanneer ik 's morgens (na een relatief lange nacht) wakker word, is het eerste dat opvalt ... regen!

Nochtans had de weerguru Buyl Frits enkel gesproken over 'kans op regen' ...

Alle vlaggen hangen naar beneden, een veeg teken van geen wind.

Nochtans had de weerguru Buyl Frits enkel gesproken over '3 à 4 Bf', geen 3 à 4 knopen (dat deden alle andere weersites ...)

Volgens goede bronnen is de onstuitbare Rob die over en door de boot raast in niets te vergelijken met de Rob die ze elke morgen met geen stokken uit zijn bed krijgt maar wanneer Ivan ook nog een fout in het parcours ontdekt is het hek helemaal van de dam. De boei al dan niet aan de foute/juiste kant nemen kan tactisch zware gevolgen hebben, protesten worden niet aanvaard, alleen weten we niet welke protesten (die tegen de boten die de boei wel/niet nemen of tegen het wedstrijdcomité) ...

Komt daarbij nog de moeilijke wind die de keuze van zeil uitermate belangrijk maakt maar waar maar geen eenduidige beslissing in kan genomen worden (en zelfs als die er dan eindelijk komt wordt ze toch nog 100 keer herroepen en veranderd).

Kortom, de perfecte ochtend voor een Antwerp Race : keuzes en twijfels zat!

Wanneer de politieboten de meute wedstrijdzeilers van CR 3,4,5 en 6 alsook de IRC- en sportboten loslaten uit de havenkom en op de stroming zit de twijfel er nog meer in.

Het weerbericht van Buyl Frits blijkt van historische onjuistheid te zijn, waar we ook zoeken, er blijkt alleen een zuchtje wind in Breskens gevonden te worden. Maar zelfs daar is het zo klein dat de vloot startende schepen vier keer (!!!) onderbroken wordt en verplicht wordt op motor de vaargeul over te steken! Hoe dat verrekend wordt in het eindresultaat is nog maar de vraag...

Ook de 'kans op een bui' blijkt uiteindelijk uren van onafgebroken gietende regen te worden waar geen enkel pak tegen bestand is (ook al helpt het soms om de rubberen binnenseals af te sluiten of laarzen aan te doen).

Gelukkig voor ons wordt de start van de eerste groep (wij zijn de derde) uitgesteld en kunnen we de boot klaarmaken. 'Klaarmaken' is vandaag een iets ruimer begrip dan normaal : Rob duikt (met nog steeds even groot enthousiasme) de vastgelopen wc-pot in, ik klim (met toch iets meer goesting dan in de wc-pot) de mast in om enkele vastgedraaide vallen los te maken (wel cool zo 17 meter in de lucht midden op het water), de grondploeg probeert de boot van de startlijn weg te houden (de stroming duwt ons er genadeloos over en zonder wind hebben we geen verweer) en ondertussen lopen de discussies over het gennaker-spinaker-dilemma even hartelijk verder (ook de vorige startgroepen, die na drie kwartier nog altijd niet over de start gedobberd zijn kunnen niemand overtuigen van het ene of het andere zeil).

 

Na drie kwartier wordt de eerste start herroepen, een beetje later wordt de wedstrijd van Breskens afgelast. Uiteindelijk doet het wedstrijdcomité nog een nobele poging om ons te laten starten maar wanneer om 12.45 ook uiteindelijk ons startschot gegeven wordt en we serieus ons best aan het doen zijn om minstens 1 boot in te halen, wordt na 5 minuten ook onze wedstrijd finaal afgeblazen.

 

Zonder wind is een zeilwedstrijd nu eenmaal geen wedstrijd, ook al liggen we redelijk goed geplaatst in deze dobberreeks.

We beslissen al vrij snel om met de vloot mee richting Hansweert te varen, nat zijn we nu toch al. Onderweg bieden we onze tweede helpende hand dit weekend aan Achiroe, die geen koelwater meer hebben. We slepen ze mee tot de sluis van Hansweert. In de sluis worden we bijna voor de derde keer 'reddingsboot' dit weekend. De oude bekenden waarvan we de lekkere fles wijn kregen vrijdag (als dank om hen te helpen bij de genuaroller), blijken nu in hun eigen landvast gevaren te zijn ... maar geraken er deze keer ook zelf weer uit.

Gelukkig klaart het weer eindelijk op, stopt het met regenen en na de sluis, met een innerlijk versterkte mens (heerlijk zo'n soepje en verse bouletten), kunnen we zowaar de gennaker trekken!

Tegen de avond ligt Fast Jodocus weer vast op haar vertrouwde plek in Wolphaartsdijk en genieten we nog van Rob's legendarische curry (speciaal gemixed). Dankzij een nauwkeurig gestapelde koffer krijgen we ook de bagage van de hele crew ingeladen en tegen middernacht zijn Ivan en ik alvast thuis.


BE-DANKT aan iedereen die van deze non-Antwerp-Race mee een fijn weekend gemaakt heeft!

BE-DANKT Jules, Rob, Anke en Ivan ... en Rob! :-)

Ondanks alles mag er wel een uitdrukkelijke pluim naar het wedstrijdcomité gaan. Op de organisatie was niets aan te merken en ze hebben echt tot het uiterste gewacht om de wedstrijd af te blazen. Spijtig genoeg kan je zelfs met de beste bedoelingen en de beste afspraken het weer niet beïnvloeden.

Zelfs de voorspellingen van Buyl Frits niet ...

Leukste deelnemer ? Talifah! :-)

Write a comment

Comments: 3
  • #1

    kariboe (Wednesday, 15 October 2014 13:35)

    de max verslag!!! en inderdaad, ik heb de voordelen van mijn pak leren kennen toen het al te laat was :-)

  • #2

    Rob (Wednesday, 15 October 2014 22:00)

    GRAAG GEDAAN! Het genoegen was geheel wederzijds :-)

  • #3

    ZI (Friday, 17 October 2014 09:13)

    Ik word hier gewoon misselijk ;-)