· 

Ze leerde haar schoonmoeder sushi eten

Een unicum in ons bestaan : de hele (schoon-)familie op bezoek voor een hapje en een drankje!


Voor wie mijn schoonfamilie niet kent :
Ik heb een fantastische schoonmama (oma), die op haar eentje een heel weeshuis een indigestie zou kunnen doen eten, als het niet door het lekkere eten zou zijn, dan toch door de hoeveelheid. Een schoonmama waar we elke andere week meer dan onze buikjes rond gaan eten met, hoe kan het ook anders, enkel en alleen wat we graag lusten (door opa gevangen verse vis). Ze maakt daarbij (per ongeluk) zoveel dat we de volgende dag nog eens kunnen genieten van de restjes en daarna nog van 1 van onze lievelingssoepjes (ajuin met tomaat).
Als het echt meezit maakt ze zelfs een extra fricandonneke waar we de hele week van kunnen genieten! En als Ivan in het buitenland zit, krijg ik alleen wat ik graag lust!
Ne mens kan maar geluk hebben met zijn (schoon-)mama...
Daarbij heeft ze, naast Ivan, nog twee andere kinderen :
Kristien, de benjamin, heeft haar genen van geen vreemden en bij elk feestje (en elke gelegenheid is er één om een feestje te geven) kookt ook zij minstens drie varianten op 1 thema om elke feestvierder zijn/haar goesting te geven. Smullen gegarandeerd!
Kris, de nestor van de familie heeft zelf niet zo'n culinaire kwaliteiten, een eigenschap die alle mannelijke Steenhuyses ten dele valt. Ik heb ze in elk geval nog niet mogen ervaren...
Gelukkig heeft hij in Annick zijn eigenste keukenprinses gevonden. Ook zij tovert bij elk feestje (en geloof me, bij de Steenhuyses zijn er veeeeeel feestjes) een godenmaal op tafel!

Ivan heeft dus pech, hij is met mij getrouwd. Hij heeft de Steenhuyse-genen en ik hou niet van koken. Voor zo'n feest sta je uren in de keuken en op een klein uur peuzelt iedereen jouw moeite naar binnen, vind ik niks aan!

Dus maken wij, feestmaagden, het hanteerbaar en bestellen voor ieder wat wils : een verrassingsbrood en een sushischotel. De soep, kaasstengels, fruitsla en hapjes maken we zelf en de drank halen we of mixen we zelf (cava+)!
De kaasstokjes worden verorberd door de kids als hadden ze in geen maanden nog een Steenhuysefeest meegemaakt (nochtans maar enkele weken geleden), de cava-plus wordt per fles geschonken en zelfs oma krijgt na een paar keer luidop protesteren, sushi op haar bord... En ze vindt het nog lekker ook!

Blij dat ik de eerste schoondochter mag zijn die mijn schoonmoeder soesjie leert eten!

Bedankt dat jullie erbij waren, wij vonden het alvast geslaagd!


PS : ook leuk als gastvrouw zijn de kadootjes! Mijn tweede boeket bloemen dit jaar (soooo happy) (het eerste was van Rob <3, voor mijn verjaardag)! Een schroefmasjien met kurkentrekker voor Ivan (of is het een kurkentrekker op een schroefmasjien?)! Maar aangezien we al zo'n masjien hebben, weliswaar zonder kurkentrekker, laat oma het niet na om te roepen"aah, da valt mee, eigenlijk wilde opa da masjien wel!!!".
Handig, zo'n kadootjes ...