· 

Nelos 2 ster-duiker of hoe een mens afzien kan

Om 2 sterren te krijgen in het Nelossysteem moet je na een gedegen training van een jaar drie examens afleggen bestaande uit verschillende proeven :
- een theoretisch examen (zie eerdere blog)
- een zwembadexamen
- een openwaterexamen

Vandaag moeten we ons zwembadexamen doen. Omdat ik al sinds november last heb van een barst in mijn pols heb ik in plaats van 5 maanden wekelijkse training, maar vier trainingen achter de rug. De zenuwen gieren dan ook al twee dagen door mijn lijf!

20m apneu op de bodem zwemmen, 30 seconden staande apneu, 1 keer op de bodem bril klaren, vier keer tussen twee flessen zwemmen, de gecombineerde proef en de 'ik zit vast in een net'-simulatieproef.
Vooral die bril- en apneu-oefeningen zijn dodelijk voor mij, ik heb simpelweg te weinig kunnen trainen om mijn adem zo lang in te houden!

Hoe hard mijn medekandidaten en examinatoren en supporters mij ook proberen te kalmeren (waarvoor hartelijke dank), niets krijgt mij rustig. Ik begin net niet hyperventilerend aan de eerste proef, perfecte condities om apneukes te doen!
Maar wonder boven wonder zwem ik tot de overkant van het bad en kan rustig naar boven komen, ik kan 30 seconden mijn adem inhouden en na de nodige feedback krijg ik zelfs mijn bril geklaard (door de stress deed ik gewoon het compleet tegenovergestelde dan wat ik moest doen)!
De gecombineerde proef lukte dan weer perfect en ook uit het net raken en mijn buddy uit het net redden verliep vlekkeloos, tussen de flessen zwemmen werd door de stress een beetje teveel maar na een tweede poging kon ik ook die proef afvinken. 

Zelfs al moest het examencomité met zijn 7 man nog een uur delibereren, voor mij was ik toch al geslaagd! En gelukkig dachten zij er hetzelfde over!

Dat wil zeggen dat we nu alleen nog een paar openwaterproeven moeten afleggen en nog minstens een tiental duiken moeten kunnen inplannen om onze tweede ster binnen te rijven.
Eenmaal die in ons bezit, mogen we volgens het Nelosprincipe samen duiken (onder bepaalde voorwaarden) ! 

Weer een vinkje bij! Maar wel eentje met bloed, veel zweet en zelfs tranen!

Bedankt Bob. Eddy, Jo, Vivi, Gianni, Steven, Walter voor de onaflatende steun en aanmoedigingen!
Proficiat aan Ilse, Roel, Bjorn, Wim, Danny, Patrick, Ivan en ook een beetje mezelf voor het behalen van die tweede ster in het zwembad en bedankt om mijn zenuwen te helpen bedwingen!

Maar we hebben het wel gehaald hee!