Ergens tussen de Kaapverden en de Carieb - dag 5 en 6

Afgelegd de laatste 48 uur : 201 mijl
Nog af te leggen : 1374 mijl

Verwezenlijkingen van de laatste 48 uur :
- Sinds we uit de harmatan zijn, zien we geen duizenden maar miljoenen sterren 's nachts!
  Hoe dat komt ? De harmatan (op de Canarische 'calima') is wind die vanuit de Afrikaanse sahara een enorme hoeveelheid zand   met zich meeblaast. Het is een allesinpakkend roodbruin zand : boten, touwen, huiken, buiskappen, verstaging, mens en dier, alles krijgt een vette roodbruine laag zand over zich heen.
  In Mindelo zagen we daardoor de overkant van de baai soms niet en was de zon niet meer dan een wazig bruingeel vlekje.
  Omdat de wind het zand zo'n 600 mijl (+/- 1100 km) ver blaast zijn we pas onlangs uit zijn invloed gekomen. Met die  prachtige sterrenhemel als extraatje!
- Gisterennacht bleken we onder sterke invloed van de Coma Bereniciden, een meteorietenregen ten oosten van ons (achter ons dus, perfect in beeld als je 's nachts in de kuip ligt).
  Bij elke vallende ster mag je een wens doen, wel ik heb gisteren alle ellende uit de wereld kunnen wensen, specifiek, voor  elke ster een beetje. Het was een ongelofelijke mooie vallende sterrennacht!
- Voor het eerst in 5 nachten spotten we een andere boot op de AIS, Ivan zag hem op 5 mijl passeren.
- Vandaag is de wind op, het hogedrukgebied heeft ons te pakken (en morgen ook nog) : we lopen al een uur of tien tussen de 1,8 en 3,4 knopen. Sinds we gestaag onder de twee en zelfs 1 knopen gaan hebben we dan toch maar de zeilen gestreken en de motor aangezet. Op die manier kunnen we nog eens goed alles opladen en warm water maken.
- Omdat er 0,0 wind stond hebben we vanmiddag gezwommen! Jep, midden in de Atlantische Oceaan, in water van 27°C (buitentemperatuur 29°C)! Er was maar één woord voor : ZALIG!
- Een tweede afspraak op Bonaire of Curaçao is in de maak : we gaan het nog druk krijgen de volgende maanden!
- Vandaag zijn we (ben ik :-) ) begonnen met de kerstversiering te maken (bedankt Karo!). :-D