We hebben twee systemen aan boord om onze positie weer te geven.

AIS

Het Automatic Identification System werkt via VHF signaal en wordt opgepikt door walstations op land. Dat wil zeggen dat wanneer we verder dan 20 à 25 mijl van land verwijderd zijn, het walstation ons niet meer ziet. We blijven wel zichtbaar voor en zien zelf ook boten binnen dit systeem die +/- 20 mijl van ons verwijderd zijn.

Hoe verder we van de 'bewoonde' wereld afzeilen, hoe minder walstations we tegenkomen. eens vertrokken uit Panama is de kans erg klein dat je ons nog op deze sites kan volgen, dan gaat systeem B in werking (SSB).

www.MarineTraffic.com is de website waarop je thuis bootjes kan volgen of hier.

SSB

Een tweede syteem is onze SSB of kortegolfradio.

In principe zijn we hier altijd en overal mee bereikbaar. Dat is, wanneer de computer aanstaat.

Op volle zee en tijdens grote oversteken moeten we zuinig zijn met onze energie, we hangen immers volledig van ons eigen bedrijfje (wind- en zonne-energie) af. Daarom zetten we de computer één keer per dag op om in de eerste plaats een weerbericht binnen te halen en eventueel contact te maken met andere overstekers. Mails en positie plotten op de kaart staan onderaan onze lijst van prioriteiten.

Maar als het kan, we proberen hier ook dagelijks een stipje op de kaart te zetten zodat je ook via deze weg kan weten waar we ergens uithangen, vliegen of dobberen...


Geen paniek als je ons eens niet vindt, de website kan eens niet werken, onze batterij niet voldoende bijgeladen zijn (geen wind en bewolkt dus moeten we extra zuinig zijn) of we  hebben het zo druk dat we het simpelweg eens vergeten, ook daarin zijn we nog steeds onszelf! :-D


Als we langere tijd stil liggen, staan alle systemen uit. Maar als we internet hebben komen daar Skype, Whatsapp, Facetime en andere modernere communicatiemiddelen op de proppen. Zonder internet gaat het SSB-protocol in werking.