· 

Mens sana in corpore sano

Deze zomer raakt dat rotte visnet in onze schroef en beslisten we ter plekke dat we in september op duikcursus gingen.

 

Nu was dat niet meteen iets waar ik stond voor te springen, ik heb jaren geleden al eens een les genomen en vond het ronduit VRESELIJK. Dit wilde ik nooit meer, wat vinden mensen in godsnaam leuk aan zonder adem op de bodem van een zwembad te zitten, een duikbril afzetten en vol water laten lopen om hem daarna met lucht die je al niet meer in je longen hebt, leeg te blazen ??? Nooit meer, echt nooit meer! Laat mij maar OP het water zitten in plaats van erin.

 

Tot september ...

 

Al enkele weken trotseren we elke dinsdagavond de Antwerpse monsterring voor een uurtje bijna privé-duikles van Eddy in het diepe zwembad van Brasschaat.

Ondertussen voltooiden we al de theorie voor onze eerste ster (van de vijf). 

Vanaf les één kon ik perfect naar beneden duiken, maar apneu een volle lengte op 4m diep zwemmen was andere koek, laat staan op de bodem van dat diepe zwembad geraken zonder duik en er blijven staan ook! Dit zou ik nooit kunnen. Ivan bleek dat dan wel onder de knie te hebben maar heeeft dan weer moeilijkheden om als een eend te duiken en zijn bril op en af te zetten.

 

Ondertussen slaagt Ivan erin om als een volleerde eend recht naar beneden te duiken, geraak ik moeiteloos op de bodem van het zwembad en kan ik zelfs al een halve lengte op 4m diep apneu overzwemmen, zonder pijn aan mijn oren... Geweldig!

 

Ik begin zelfs al uit te kijken naar onze eerste open duik, zelfs al is die in februari in de Ekerse Putten...

 

En wat het leukste is aan elke week 's avonds laat nog naar de andere kant van Antwerpen te rijden voor een uurtje duiken ? En om middernacht in de file te staan omdat er een paar dwaze antwerpenaars op elkaar geknald zijn en de ring blokkeren en daar dan stil te staan en voorbijgeraasd te worden door van-de-pot-gerukte vrachtwagenchauffeurs die op de afgesloten autostrade nog voorbijsteken om daarna ook weer alles moeten dichtgooien omdat er een beetje verderop weer een paar van diezelfde camionneurs op elkaar gereden zijn ?

 

Awel : omdat dat duiken het meest ontspannende is dat ik al ooit gedaan heb!!! Het geeft hetzelfde gevoel als een avondje sauna in het putje van de winter, nee het is zelfs beter. Na een uurtje apneu, brillen klaren, 100m palmen, duikflessen naar de bodem brengen, lucht doorgeven en flessen versassen ben ik zo heerlijk ontspannen, geen greintje stress meer in mijn lijf, I LOVE IT!

 

Kan bijna niet wachten tot volgende week ;-)