· 

Wandel eens door de (Deurganck-)sluis

Heel toevallig (dankjewel Loïc) hoorde ik dat het laatste Voetenindesluis-evenement dit weekend plaatsvond.

VoetenindeWAT, hoor ik u zeggen. Effectief, voeten in de SLUIS.

 

Na eerst een heel dorp onteigend te hebben dat nu al zo'n 10 jaar leegstaat en na eerst de ontwikkelaars volledig buiten de wet te zetten zodat ze lekker hun zin konden doen en zeker geen rekenschap moesten afleggen aan alle tegenstanders (handig toch?!) laat staan aan de mensen die nu nog steeds in hun huis hadden kunnen wonen want Doel ligt er nog steeds even mooi te wezen als vroeger, werd in 2011 begonnen met de werken.

 

Nu, zo'n 4 jaar later is de sluis bijna af en ondanks alles, best een knap staaltje menselijk kunnen. Momenteel is ze nog de grootste sluis ter wereld maar een ex-ingenieur van het project zei me dat ze zelfs al te smal wordt voor de grootste containerreuzen die vandaag de dag al rondvaren.

500 meter lang, 68 meter breed en 27 meter hoog, een onbevattelijke hoeveelheid beton en staal en (ook weer volgens de ex-ingenieur) relatief veel denkwerk want "deze sluis is eigenlijk een uitvergrootte versie van de Berendrechtsluis".

 

Om 10.00 vertrekt de eerste bus aan de terminus van tram 3 'den drei'. Een kwartier voor de vertrektijd zit ik al op de tweede volle bus, er staan er nog 16 achter de mijne. Ze zien het duidelijk groot, de mannen van de Deurgancksluis!

Een dik half uur later worden we netjes vlak voor de ingang afgezet en kan het drummen, voor mij gedrumd worden, beginnen om een toegangsbadge, een fluo-hesje en een luchtfoto te pakken te krijgen. Drie dingen die je bij nader inzien gewoon had kunnen overslaan.

Om 10.20 bevind ik mij voor een hek, ik ging ervan uit dat ik in de volgende sessie zou worden toegelaten maar ik bleek bij de allereersten te staan, de poort was nog niet eens open.

Heerlijk, als eerste de sluis inwandelen, foto's van een lege sluis trekken terwijl je achter je een hele sliert fluo-hesjes ziet drummen. In een stralende zon wandel ik een uurtje op de bodem van de sluis, bewonder de reuzachtige omloopriolen waardoor het water in en uit de sluis loopt en kijk mijn ogen uit bij de overmaatse sluisdeurgaten.


De slibvang is nog niet af maar daardoor zal de baggerboot die aan de andere kant van de sluis in het Deurganckdok aan het slibvangen is, geen werk meer hebben ... Nu nog zo'n ding in Blankenberge aanleggen en we hebben ook een veilige, altijd toegankelijke haven!

De sponsors van dit evenement hebben hun materiaal (kranen, hoogtewerkers, vrachtwagens en buldozers kunstig uitgestald en drie graffitikunstenaars toveren een heel maritiem verhaal bovenop de kademuur. Kwestie van er echt een attractief uitje van te maken staan er op de bodem van de sluis ook nog een wafelkraam, een ijskar, toiletten en een rodekruispost. Plaatje compleet!

Een uur later sta ik als eerste weer aan de bus. Van armoe ("Ik kan hier niet eeuwig blijven wachten, ik moet terug naar Melsele!") vertrekt hij met amper 6 mensen op zijn dubbeldek weer naar de terminus. Handig voor ons, dankzij dit sluizenevenement is de haven enkelrichting en krijgen we een supermooie polderrit terug naar huis kado! De max!

Ik loop op de bovenste verdieping van de bus van links naar rechts om de mooiste polderfoto's te trekken. Moet dit echt allemaal weg ten koste van de haven ? Terwijl er zoveel schepen leeg voor anker liggen omdat er geen werk is ? Is die afbraak echt nodig ?

Beetje dubbel gevoel na het bezoek van vandaag maar knap, echt knap en blij dat ik de eerste van de laatsten mocht zijn die vandaag de sluis in mocht!

10.30

11.30